^ Back to Top

Aktualności

27 listopada 2022 r. gościliśmy członków Słupeckiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego:

Panią Wiesławę Rosadowską,
Panią Teresę Więckowską,
Panią Danutę Kluczyńską,
Panią Irenę Młodożeniec-Deja,
Panią Mirosławę Sablowską
i Pana Mariana Stadnika.

Nasi wyjątkowi goście wspólnie z nami uczcili Rok Romantyzmu Polskiego, a czytane dla uczniów, jak i z uczniami utwory pochodziły z tegorocznej lektury Narodowego Czytania - „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.

 

Gości powitała wicedyrektor Arleta Szustakiewicz.

 

Wydarzenie prowadził uczeń klasy 2Ta Dawid Krzysztof Król.

 

Przy akompaniamencie „Walca wiosennego” Fryderyka Chopina, uczestnicy spotkania mieli okazję przenieść się w fascynujący, pełen uczuciowości i ludowej moralności, tajemniczy świat utworów naszego narodowego wieszcza.

Pierwsza ballada obrazowała wyraz artystycznych i ideowych przekonań Adama Mickiewicza o wyższości uczuć i ludowej mądrości nad racjonalną wiedzą.

„Romantyczność”,
utwór stanowiący manifest programu literatury romantycznej w Polsce
przeczytała Pani Irena Młodożeniec-Deja.

Ballady Adama Mickiewicza uczą nas patrzenia na świat w sposób pozarozumowy i poznawania świata za pomocą uczuć.

Pani Wiesława Rosadowska
przeczytała utwór pt. „Powrót Taty”,
który mówi o znaczeniu szczerej, płynącej z serca modlitwy i wiary.

 

Bal­ladę na­wią­zu­jącą do lu­do­wych le­gend o nie­zwy­kłym, ta­jem­ni­czym je­zio­rze -
ty­tu­ło­wej Świ­te­zi -
przeczytali uczniowie z klasy 2Ta:
Dawid Krzysztof Król, Szymon Molenda i Jakub Różański.

 

Następnie uczestnicy spotkania wysłuchali ballady, która zdaje się być pewnego rodzaju przestrogą wobec kapryśnych panien, bawiących się uczuciami zakochanych w nich młodzieńców.

„Rękawiczkę” przeczytała Pani Teresa Więckowska.

W dalszej części spotkania Pan Marian Stadnik i Pani Danuta Kluczyńska przeczytali utwór pt. „Pani Twardowska”, w którym Adam Mickiewicz za pomocą humoru dystansuje się do samej poetyki grozy, charakterystycznej dla romantyzmu.

 

W tematykę ballady wprowadził Pan Marian Stadnik.

Kolejny utwór, sta­no­wiący przy­kład sil­nej in­spi­ra­cji lu­do­wo­ścią, opo­wia­da­ł o uczu­ciach trzech osób, roz­pa­cza­ją­cych po śmier­ci mło­dej dziew­czy­ny - Ma­ry­li. 

„Kurhanek Maryli” przeczytała Pani Mirosława Sablowska.

Nie ma zbrodni bez kary to nauka płynąca z ballady „Lilije", którą przeczytali uczniowie:


      Gracjan Świnka z klasy 1Tb           i                Julia Szkudlarek z 4Tb.

            

Ostatnia ballada również obrazowała zasady ludowej moralności, gdzie każdy zły czyn musi wiązać się z karą.

Balladę pt. „Rybka”
przeczytali:
Kacper Kapuścik z klasy 3Tpa i Bartłomiej Purul z 2Tb.

 

Wspólna lektura „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza ukazała fenomen polskiego romantyzmu, a uczniów wzbogaciła o ważną refleksję nad kulturą i historią Polski.